آشپزی, خوردمان

پودر پاپریکا چیست و در چه غذاهایی استفاده می شود؟

تولید محصولات خانگی | قیمت پودر پاپریکا خانگی

پاپریکا چیست؟

پودر پاپریکا ادویه ای خوش رنگ و خوش عطر که می توان از آن به عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده کرد. پودر پاپریکا از آسیاب شدن فلفل دلمه ای شیرین یا فلفل قرمز تند خشک شده به دست می آید و دارای سه طعم دودی، تند و شیرین است. معمولا نوع فلفل هایی که در تهیه پودر پاپریکا استفاده می شود و طعم آن ها، عطر و رنگ دهی نهایی ادویه پاپریکا را مشخص می کند. پودر پاپریکا به واسطه عطر خوبی که داره یکی از ادویه های پرطرفدار در جهان به شمار می رود و در بیشتر کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و مجارستان یکی از ادویه های محبوب است که در طبخ انواع غذاها استفاده می شود.

 

پاپریکا چه عطر و طعمی دارد؟

پودر پاپریکا بسته به نوع فلفلی که از آن درست می شود می تواند دارای طعم ملایم و شیرین یا تند و دودی باشد. اگر برای تهیه پاپریکا از فلفل دلمه ای استفاده شده و دانه ها و غشای درونی فلفل برداشته شود، پاپریکا ما دارای طعم شیرین و ملایمی خواهد بود، اما اگر از فلفل های تند همراه با برخی از دانه ها و غدد کپسایسین استفاده شود باعث تندی پاپریکا خواهد شد، برای تهیه پاپریکا دودی نیز، فلفل های خشک شدن را قبل از پودر کردن دود می دهند.

 

 

از اینجا می توانید پودر پاپریکا خانگی با طعم و عطر فوق العاده و با کیفیت را خریداری کنید.

 

کاربرد پاپریکا

استفاده از پودر پاپریکا در هنگام پخت می تواند عطر و طعم خوبی به غذای ما داده و آن را نیز خوشرنگ تر کند. تنها نکته ای که در هنگام استفاده از پاپریکا باید بدانیم این است که اگر بخواهید عطر و رنگ پاپریکا کاملا آزاد شود، ابتدا باید آن را در کمی روغن تفت داد، فقط باید مراقب بود هنگام تفت دادن ادویه پاپریکا، حتما حرارت ملایم بوده و مدت زمان تفت دادن خیلی کوتاه باشد زیرا در غیر این صورت، طعم شیرین و مطبوع پاپریکا تلخ خواهد شد.
همچنین اگر می خواهید طعم و عطر پاپریکا در غذاها را بیشتر حس کنید می توانید از سس پاپریکا یا همان رب فلفل دلمه ای استفاده کنید که علاوه بر رنگ غذا، طعم آن را نیز به نحو مطلوبی تغییر می دهد.

 

 

بیشتر بدانید: رب فلفل دلمه ای

 

 

پودر پاپریکا در چه غذاهایی استفاده می شود؟

 

محصولات غذایی خانگی | طرز درست کردن پودر پاپریکا

 

 

از پودر پاپریکا در طبخ انواع غذاها از جمله خوراک مرغ، انواع خورشت ها، لوبیا پلو، ماکارونی می توان استفاده کرد، حتی استفاده از این ادویه در ساده ترین غذاها املت می تواند طعم و رنگ بسیار دلپذیری را به این غذا بدهد.
همچنین از ادویه پاپریکا می توان به عنوان طعم دهنده در تهیه انواع کباب استفاده کرد، اگر از مقداری پاپریکا دودی برای مزه دار کردن کباب گوشت و جوجه کباب استفاده شود، کباب علاوه بر طعم فوق العاده، رنگ زیبایی هم به خود خواهد گرفت.
اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهند غذاهای فست فود را در خانه تهیه کنند، می توانید از این ادویه برای پخت انواع همبرگر، فلافل، مرغ سوخاری، سوسیس بندری، پیتزا خانگی و انواع سس استفاده کنید.

 

 

موارد استفاده از پودر پاپریکا

  • انواع خورشت ها مانند قیمه، قرمه سبزی و غیره
  • انواع آش و سوپ
  • خوراک لوبیا
  • عدسی
  • خوراک مرغ
  • انواع کباب
  • انواع سس
  • املت
  • انواع غذاهای فست فودی
  • سوسیس و کالباس خانگی

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه مرغ مجلسی با پودر پاپریکا خانگی

 

خواص پودر پاپریکا

پاپریکا ادویه ای است که از فلفل های آسیاب شده تهیه می شود و دارای ترکیبات مفیدی است که می تواند در سلامت و جلوگیری از بیماری ها در بدن، نقش مهمی را ایفا کند.
ادویه پاپریکا حاوی کپسایسین است، ترکیبی که در انواع فلفل یافت می شود و نشان داده شده است که دارای طیف گسترده ای از فواید سلامتی است. به عنوان مثال، این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می تواند به کاهش خطر سرطان و بیماری های قلبی کمک کرده و در تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد نیز مفید خواهد بود.
پاپریکا منبع خوبی از ویتامین C است به همین دلیل می تواند به خوبی در دوران سرماخوردگی کمک کننده باشد. هم چنین این ادویه سرشار از ویتامین K است و برای جلوگیری از خونریزی مفید است و برای کسانی که مشکل انعقاد خون دارند، می تواند مفید باشد.
ویتامین B6 موجود در پاپریکا می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که با بهبود گردش خون در پوست سر، انتقال اکسیژن به پیازهای مو را تسهیل کرده و رشد مو را تحریک می کند.
همچنین پاپریکا دارای مواد معدنی ضروری مانند آهن، مس، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان است که می تواند مزایای بسیاری را برای بدن شما به ارمغان بیاورد.

 

 

محصولات غذایی خانگی | قیمت ادویه پاپریکا
اضافه کردن یک تکه پاپریکا تازه به وعده های غذایی، به طرز شگفت آوری، مزایای سلامتی بی شماری برایتان به همراه خواهد داشت.
طعم پاپریکا در کشورهای مختلف متفاوت است ممکن است مردم کشوری ذائقه شان تند باشد پس پاپریکا آن ها علاوه بر فلفل دلمه ای خشک شده مقداری فلفل تند آسیاب شده نیز دارد.
اگر در بازار پودر پاپریکا را نیافتید بسته به نوع ذائقه تان فلفل مورد نظر را انتخاب کنید و به صورت حلقه حلقه در فر قرار دهید تا خشک شود و سپس با آسیاب آن را خرد کنید.

 

 

مصرف ادویه پاپریکا در بارداری؟

ادویه پاپریکا در واقع همان فلفل دلمه ای قرمز خشک و پودر شده است که نه تنها در بارداری ضرر ندارد بلکه فواید زیادی نیز دارد.
ادویه پاپریکا باعث کاهش فشار خون در بارداری می شود و انرژی بخش و ضد استرس نیز هست.
همچنین ادویه پاپریکا برای کم خونی در بارداری مفید است و مشکلات خواب را نیز بهبود می بخشد؛ و برای درمان سوءهاضمه نیز مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید: غذاهایی با طبع گرم برای فصل زمستان

 

طرز تهیه پودر پاپریکا خانگی

مواد اولیه

فلفل قرمز دلمه ای ۴تا۵ عدد

فلفل دلمه ای قرمز شیرین را به راحتی می توان از سبزی فروشی ها خریداری کرد. برای درست کردن یک شیشه کوچک پاپریکا خانگی به ۴ یا ۵ فلفل دلمه ای قرمز رو نیاز دارید.
برای خشک کردن فلفل دلمه ای ها روش های زیادی وجود دارد:

  • استفاده از نور آفتاب که فقط در تابستان می توان این روش را انتخاب کرد.
  • استفاده از بخاری برای خشک کردن فلفل دلمه ای ها و یا دستگاه های خشک کن برقی
  • اما راه پیشنهادی درخونه استفاده از فر برای خشک کردن فلفل دلمه ای ها است.

در این روش فلفل ها رو حلقه ای خرد می کنیم و دانه های آن را گرفته تا پودر پاپریکا شیرین شود.
حلقه های فلفل رو روی یک توری یا حتی توری خود فر قرار می دهیم
دمای فر را روی ۱۲۰ درجه سانتیگراد قرار میدهیم. اگر فر شما درجه ای از این پایین تر دارد حتما از همان درجه استفاده کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که هر چه درجه حرارت فر کمتر باشد در نهایت رنگ پاپریکا قرمزتر و خوشرنگتر خواهد بود.
حال به مدت 3 ساعت سینی فلفل رو توی فر قرار می دهیم.
مدت زمان گذاشتن فلفل دلمه ای ها در فر بستگی به شرایط فر و همچنین سایز برش فلفل ها (هر چه باریکتر برش بزنید زودتر آماده می شود)
زمانی آماده است که وقتی فلفل ها رو توی دست میگیرید ترد شده باشند.
پاپریکای خشک شده را سریع آسیاب کرده وگرنه رطوبت محیط را به خود جذب می کند.
حالت نرمی به خود گرقته و دیگه خوب آسیاب نمی شود.
در پایان به خوبی آسیاب می کنیم تا کاملا پودر شود.
یکی از نکات مهم دیگر برای تهیه پودر پاپریکا
زمانی که فلفل دلمه ای ها را آسیاب کردیم کمی روغن مایع به آنها اضافه کنیم.
این کار علاوه بر اینکه به خوشرنگ تر شدن پاپریکا کمک می کند، باعث می شود چسبندگی پاپریکا کمتر شود.

 

نگهداری پودر پاپریکا

اگر تا به حال از پودر پاپریکا استفاده کرده اید حتما از به هم چسبیدگی این ادویه شکایت دارید، اما باید این را بدانید که بعضی از ادویه ها مانند سیر، پاپریکا، پودر گوجه، پیاز و … در زمان خشک شدن، به صورت کامل رطوبت خود را از دست نمی دهند؛ در نتیجه بعد از پودر شدن حالت چسبندگی و گلوله ای به خود می گیرند که برخی از سودجویان در زمینه ادویه جات برای جلوگیری از چسبندی و حفظ ظاهر ادویه از افزودنی هایی چون آرد، نشاسته و … اضافه می کنند؛ از این رو چنانچه به دنبال تهیه و خرید ادویه جات مختلف هستید، توصیه می کنیم به این موضوع توجه کرده و حتی الامکان از طریق مراکز معتبر به خرید ادویه اقدام کنید.
برای نگهداری این ادویه حتما از ظرف درب دار استفاده کرده و در یخچال نگهداری می کنیم.
این کار باعث می شود که طعم و عطر پاپریکا تا مدت طولانی ثابت بماند؛ البته برای نگهداری بیشتر از یکسال باید پاپریکا را فریز کنیم.

 

پودر پاپریکا را از کجا بخریم؟

پودر پاپریکا را از تمام مغازه های فروش ادویه یا سایت های آنلاین می توان خرید، اما تنها نکته ای که خریداران حتماً باید آن را مدنظر داشته باشند، این است که پودر پاپریکای اصل یا درجه یک بخرند، زیرا متأسفانه برخی از تولید کنندگان آن برای سود بیشتر از سایر مواد افزودنی مانند آرد و رنگ مصنوعی در تهیه پودر پاپریکا استفاده می کنند.
سایت درخونه یکی از مراکز معتبر تولید محصولات خانگی از جمله پودر پاپریکا است که مشتریان می توانند با خیالی آسوده، با کیفیت ترین و سالم ترین محصولات را به صورت آنلاین خریداری کنند.

 

بیشتر بدانید: قیمت پودر پاپریکا خانگی

 

 

سخن آخر

از پاپریکا به عنوان ادویه در غذاها استفاده میشه، عطر و طعم خیلی خاصی دارد. چون ما با حرارت کم آتش فر کبابی و خشک می کنیم یه عطر ملایم دودی به غذاها می دهد و بی اندازه طعم غذاها رو مطلوب می کند بدون اینکه مضرات دودی کردن رو به غذا وارد کند. به هیچ عنوان فلفل پاپریکا تندی ندارد و می توان به میزان زیادی از آن در غذاها استفاده کنید که باعث قرمز شدن رنگ انواع غذاها می شود. اگر مایلید می توانید برای تند کردنش از دونه های فلفل دلمه ای هم استفاده کنید یا اینکه ترکیبی از فلفل های تند و شیرین رو به کار ببرید. یکی از مصارف پاپریکا استفاده از این پودر در انواع سالادها از جمله سالاد ماکارونی و سالاد اولویه است که طعم بی نظیری به انواع سالاد می دهد.

دیدگاهی در مورد “پودر پاپریکا چیست و در چه غذاهایی استفاده می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *