خوردمان, مطالب مفید

تفاوت میوه خشک معمولی و حبه ای چیست؟

تنقلات سالم | تفاوت میوه خشک و حبه میوه چیست؟

میوه خشک شده در میان مردم ایران از زمان های قدیم رواج داشته است و هر منطقه با توجه به فرهنگ، ذائقه و میوه های خاص آن منطقه میوه خشک را تولید و مصرف می کردند؛ یکی از روش های رایج برای خشک کردن میوه ها برش آن ها به صورت معمولی می باشد، در حالیکه روش های دیگری نیز برای خشک کردن انواع میوه وجود دارد، نوع دیگر خشک کردن میوه ها به صورت حبه ای می باشد. در این روش میوه های خشک به صورت چرخ شده در می آید و بعد در قالب های خاصی ریخته شده و سپس کاملا خشک می شوند در این حالت میوه ها در اندازه کوچکتر به صورت مکعبی در می آید که به آن حبه میوه یا کیوبی گفته می شود. امروز در این بخش از سایت درخونه می خواهیم در مورد تفاوت میوه خشک معمولی و حبه ای صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

بیشتر بدانید: میوه خشک حبه ای یا حبه میوه چیست؟

به طور کلی میوه ها را می توان به چندین روش خشک کرد. خشک کردن چیپسی، حبه ای، رشته ای، اسلایسی و غیره از جمله روش های خشک کردن میوه ها هستند که با توجه به سلیقه ی فرد متفاوت می باشند. در هر صورت میوه های خشک باید تازه باشند و ظاهر زیبایی داشته باشند تا افراد و مخصوصا کودکان به خوردن آنها ترغیب شوند. میوه خشک معمولی و حبه ای تفاوت های جزئی با یکدیگر دارد که بیشترین نوع آن تفاوت در ظاهر آنها می باشد. سایر تفاوت های میان این دو نوع میوه خشک عبارتند از:

تفاوت در زمان خشک شدن میوه ها

تمام میوه ها برای خشک شدن به حداقل 7 ساعت زمان نیاز دارند. زمانی که روش های تهیه میوه خشک متفاوت باشد این زمان نیز متفاوت خواهد بود. اگر میوه ها را به روش معمولی یعنی به صورت ورقه ای و چیپسی خشک کنیم زمان خشک کردن آن کاهش می یابد. در این روش میوه ها به صورت نازک برش داده می شوند که به راحتی و در کوتاه ترین زمان خشک می شوند.
میوه ها زمانی که به صورت حبه ای برش داده می شوند به زمان به نسبت بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. این روش از خشک کردن میوه ها به زمان بیشتری برای برش دادن و نیز خشک شدن کاملا نیاز دارند، اما ظاهر آنها نیز به همان نسبت زیبا خواهد بود.

انواع میوه برای خشک کردن

اگر بخواهیم یکی دیگر از تفاوت های میوه خشک معمولی و حبه ای را بگوییم، این است که برخی از میوه ها باید به صورت معمولی و برخی باید به صورت حبه ای خشک شوند. میوه هایی مانند پرتقال، کیوی، سیب، خرمالو و غیره در صورتی که به صورت معمولی خشک شوند بهتر است. در حالیکه میوه های استوایی در صورتی که به صورت حبه ای خشک شوند کیفیت بهتری خواهند داشت.

 

 

اگر می خواهید راجع به خواص انواع میوه خشک بیشتر بدانید می توانید مطلب خواص معجزه آسای انواع میوه خشک را نیز مطالعه فرمایید.

موارد استفاده میوه خشک

همانطور که میدانیم تمام میوه ها در تمام کشور ها وجود ندارند، بنابراین برای بهره بردن تمام افراد از خواص میوه ها می بایست این نوع از میوه ها صادر شوند. بنابراین حمل و نقل و جابه جایی فاکتوری مهم در تعیین روش خشک کردن می باشند. زمانی که هدف از خشک کردن میوه ها ارسال آنها به سایر کشور ها باشد باید به گونه ای خشک شوند که آسیب کمتری ببیند و جایی کمتری اشغال کنند. در این مورد میوه خشک حبه ای برای این شرایط گزینه ی کاملا مناسبی است.
زیرا جای بسیار کمی را اشغال می کند و به گونه ای خشک می شوند که در معرض شکستن قرار نمی گیرند. در صورتی هدف خشک کردن میوه ها استفاده از آنها برای مصارف داخلی و نیز خانواده باشد می توان آن را به روش معمولی خشک و مورد استفاده قرار داد. میوه ها چه به صورت معمولی و چه به صورت حبه ای خشک شوند حجم آنها کاهش یافته و جای کمی را اشغال می کنند. جایگزین کردن میوه های خشک برای صادر کردن به سایر کشورها بجای میوه های تازه روش کاملا مقرون به صرفه و بهتری می باشد.

 

 

 

کیفیت و بافت میوه خشک

کیفیت و نوع میوه خشک معمولی و حبه ای اندکی متفاوت می باشد. برخی از افراد خشک شدن میوه به صورت معمولی را می پسندند. برخی دیگر نیز نرمی خاصی که در نوع حبه ای میوه ها می باشد را می پسندند و این نوع از میوه خشک را خریداری می کنند. در هر صورت خاصیت های اصلی میوه در هر دو روش یکسان باقی می ماند و هیچ تفاوتی در خاصیت میوه ها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *