دسته‌بندی نشده

میوه خشک حبه ای یا حبه میوه چیست؟

تنقلات سالم | حبه میوه چیست؟

میوه حبه ای در واقع خشک شده میوه است که در قالب مکعب های کوچک درست شده اند و بعنوان حبه میوه خشک شناخته می شوند؛ حبه میوه دارای بافت نرم و انعطاف پذیر بوده و طعمی شبیه به لواشک دارد و بسته به میوه ای که از آن درست شده در طعم های ترش، شیرین و ملس تولید می شود.

خواص حبه میوه

میوه خشک از قدیم الایام در میان ایرانیان رواج داشته و هر منطقه ای با توجه به فرهنگ و ذائقه شان میوه های خاصی را خشک می کنند. اما امروزه با بکارگیری تجهیزات و دستگاه های مدرن، شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته و به صورت قالب های مکعبی کوچک درآمده است که به آن حبه نیز می گویند. میوه حبه ای یا کیوبی که از میوه خشک شده تولید می شود فواید و خواص زیادی دارد، زیرا با خشک کردن، حجم میوه کاهش یافته اما تمام ویتامین ها و فواید آن چندین برابر می شود.

 

 

تنقلات سالم | خواص حبه میوه یا کیوبی

 

مزایای استفاده از میوه حبه ای

ماندگاری بالا

خشک کردن میوه می تواند راهکاری بسیار عالی برای ماندگاری زیاد آن ضمن حفظ کیفیت میوه باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که شیوه خشک کردن میوه در کیفیت نهایی آن تاثیر دارد.

قابل دسترس بودن در تمام فصول

هر میوه خواص مخصوص به خود را دارد و همه روزهای سال موجود نیست، ضمنا بعضی از میوه‌ها فقط در مناطق خاصی رشد می‌کنند. هنگامی‌ که حبه میوه در فصل خود میوه تهیه شود، کیفیت بالایی خواهد داشت و به دلیل ماندگاری بالا، می‌تواند در همه ایام سال کیفیت خود را حفظ کند، و در نتیجه همیشه به آسانی در دسترس باشد.

کاربرد میوه حبه ای

میوه حبه ای به دلیل شکل و ظاهر مناسب آن می تواند یک گزینه مناسب برای پذیرایی از میهمانان باشد و یا به عنوان تنقلات در سرکار و سفر استفاده شود. همچنین به خاطر سهولت در استفاده تمامی سنین از کودکان تا بزرگسالان و افراد مسن را در بر می گیرد.

برای خرید حبه انواع میوه می توانید اینجا کلیک کنید

 

تولید میوه خشک حبه ای

برای تولید میوه خشک می توان از تمامی میوه های تازه در دسترس استفاده کرد و برای تولید میوه خشک حبه ای می توان به دو صورت خانگی و صنعتی اقدام کرد که در ادامه به توضیح هر کدام از این دو روش می پردازیم:

تولید به روش خانگی

در این روش ابتدا پس از انتخاب میوه ها و شستشو و جدا کردن لکه های موجود در میوه ها، به صورت منظم و حبه ای برش داده می شوند.
پس از قطعه قطعه کردن میوه ها، در آب لیمو قرار داده می شوند تا از تغییر رنگ دادن و هر گونه واکنشی جلوگیری شود.
هم چنین جهت خشک کردن میوه به صورت خانگی می توان از بخاری، فر، شوفاژ یا نور آفتاب استفاده کرد.

تولید به روش صنعتی

  • روش صنعتی خشک کردن میوه به صورت حبه ای با روش خانگی متفاوت است و حجم تولید بالایی در کوتاه ترین زمان ممکن تولید می شود.
  • کارگاه های نیمه صنعتی و کارخانه های بزرگ صنعتی انواع مختلف میوه ها با کمترین لک و کرم خوردگی را از باغات خریداری می کنند.
  • هم چنین میوه ها را با مواد مخصوصی شستشو می دهند که تمامی نکات بهداشتی رعایت شود و اغلب برای حفظ مواد معدنی و ویتامین های مفید، میوه ها را با پوست خشک می کنند.
  • با توجه به نوع میوه و پوست گیری ( در صورت نیاز) جداسازی هسته انجام می گیرد و پس از آن میوه ها توسط کاتر و تیغه ها برش داده می شوند. عملیات برش در سطح خانگی توسط اپراتور و در سطح صنعتی از اسلایسرهای میوه صنعتی استفاده می شود.
  • در این مرحله میوه های حبه ای و اسلایس شده را در دیگ های پخت قرار می دهند تا به خوبی نرم و برای مراحل بعدی آماده سازی شوند.
  • پس از نرم شدن و تغلیظ میوه های پخته، از دستگاه های میکسر جهت هم زدن و میکس میوه ها استفاده می شود.
  • برای شکل دهی میوه ها (حبه ای شکل) از دستگاه های مختلف با قالب های متنوع استفاده می شود.
  • در مرحله آخر عمل خشک کردن انجام می شود؛ در این مرحله خشک کردن میوه ها به گونه ای باید صورت گیرد که شکل، فرم، طعم، مزه و کیفیت محصول حفظ شود و از این رو از دستگاه های خشک کنی استفاده می شود که در ظرفیت های مختلفی طراحی و ساخته می شوند.

1 نظر در “میوه خشک حبه ای یا حبه میوه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *