سلامتی

آیا خوردن لواشک برای کودکان مفید است؟

تولید محصولات خانگی | فواید لواشک خانگی برای کودکان

لواشک از آن دسته از تنقلاتی هست که طرفداران زیادی دارد، مخصوصا بچه ها که عاشق لواشک های ترش و نمکی هستند؛ همان طور که می دانیم ماده اولیه لواشک، انواع میوه است؛ فیبر و مواد آنتی اکسیدان موجود در لواشک هایی که از میوه های تازه و با کیفیت به دست می آید نه تنها کمتر از میوه مورد نظر نبوده بلکه به دلیل فرایند جوشیدن و تغلیظ شدن ازخود میوه بیشتر می باشد. البته لواشک های خانگی و استاندارد ارزش بالاتری دارند، چون در تهیه لواشک های غیراستاندارد از مقدار بسیار زیادی نمک استفاده شده است. نمک در طرز تهیه لواشک به علت خوش طعم شدن و هم برای طولانی شدن زمان نگهداری لواشک اضافه می شود. در ادامه این مطلب از سایت درخونه قصد داریم در ارتباط با اینکه آیا خوردن لواشک برای کودکان مفید است؟ توضیح دهیم.

مواد افزودنی در لواشک چیست؟

در تهیه لواشک از مواد زیر استفاده می شود از جمله:
1. نمک خوراکی تنها به اندازه دو درصد
2. ساکاروز و گلوکز که دو شیرین کننده مجاز در لواشک هستند.
3. اسید های میوه ای مانند اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تارتاریک

اما افزودن هر گونه مواد طعم دهنده دیگر به لواشک غیر مجاز است، بنابراین می توان گفت خرید لواشک خانگی به علت اینکه این نوع مواد افزودنی را ندارد و از میوه خالص تهیه شده است، بسیار مفیدتر می باشد. شما می توانید لواشک های خانگی و استاندارد را با خیال راحت برای کودکتان از فروشگاه درخونه به صورت آنلاین تهیه کنید.
همچنین در برخی از واحدهای غیر بهداشتی در تهیه لواشک از رنگهای غیر مجاز استفاده می شود که به شدت به سیستم گوارش افراد به خصوص کودکان آسیبهای جدی را وارد می کند. پس بهترین نوع آن ، لواشک خانگی و تهیه شده از میوه های تازه به صورت کاملا بهداشتی است.

 

 

فواید خوردن لواشک برای کودکان

از جمله مهمترین خواص لواشک برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• لواشک برای رفع لاغری در کودکان

ابتدا می خواهیم به بررسی این باور که لواشک به علت ترش بودن باعث لاغری فرزندانشان می شود، بپردازیم. باید بدانید لواشک نه تنها باعث لاغری نمی شود، بلکه لواشک های بهداشتی میان وعده بسیاری مقوی برای فرزندانتان می باشند و چون این خوراکی برای کودکان بسیار لذت بخش است، کودکانی که بسیار لاغر هستند نیز می توانند از آن استفاده کنند. در صورتی که قصد خرید لواشک خانگی و بهداشتی را برای کودکان خود را دارید، به فروشگاه درخونه مراجعه کنید.

 

• لواشک برای درمان انواع بیماری ها

خرید لواشک خانگی از فروشگاه های معتبر می تواند علاوه بر اطمینان از میزان کیفیت محصولات، برای سلامتی شما نیز مفید باشد. هر لواشکی با توجه به میوه ای که در طرز تهیه آن استفاده شده است، برای قسمتی از بدن مفید است و به رفع بیماری های آن کمک می کند.

 

• کبد: لواشک هایی که از سیب، زردآلو و آلوچه تولید شده اند، بسیار برای کبد مفید هستند و می توانند به پاک سازی کبد و دفع سموم موجود و حتی به درمان کبدهای چرب هم کمک کنند. برخی از بیماری های کبد ناشی از استرس است، طبق تحقیقات لواشک زردآلو به علت مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان می تواند کبد را از آسیب استرس اکسیداتیو محافظت کند.

• دستگاه گوارش: لواشک های بهداشتی و خانگی باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شوند و به هضم غذا کمک می کنند. برای مثال لواشک آلو خاصیت ضد ویروس و باکتری دارد و علاوه بر آن به تنظیم دستگاه گوارش هم کمک می کند. همچنین لواشک آلوچه برای کودکان و بزرگسالانی که دچار بیماری یبوست هستند، بسیار مفید است.

 

• رفع کم خونی: یکی دیگر از خاصیت های لواشک آلو برای درمان کم خونی می باشد.

• استحکام عضلات کودک: قره قوروت ها یکی از انواع لواشک ها هستند که دارای مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها هستند. به دلیل اینکه قره قوروت دارای قند لاکتوز ( یک نوع قند طبیعی) است، انرژی کمتری را نسبت به قند معمولی به بدن منتقل می کنند. این قند برای کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند، مشکلی ایجاد نمی کند. قره قروت ها مانند دیگر فرآورده های لبنی، حاوی بسیار زیادی کلسیم می باشند و تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از پوکی از استخوان یا نرمی استخوان در کودکان دارند.

• دفع سموم از بدن کودکان: یکی از خواص لواشک انار کنترل کننده اوره در بدن است و باعث تعدیل مایعات و دفع سموم از بدن کودکان می شود. لواشک انار برای بزرگسالان هم باعث تنظیم کلسترول خون می شود.

 

• درمان تب: لواشک زرشک و لواشک انار نیز باعث پایین آمدن تب کودکان می شود، بنابراین یکی از راه هایی که می تواند در کنار درمان کودک تاثیر داشته باشد، استفاده از لواشک زرشک و لواشک انار می باشد.

 

• فواید خوردن لواشک برای کودکان و درمان عفونت های مجاری کودکان: لواشک زغال اخته خاصیت ضد میکروبی دارد و در درمان عفونت های مجاری کودکان بسیار مفید خواهد بود.

 

• جلوگیری از اضافه وزن: کیوی دارای ویتامین D است که باعث پیشگیری از سرطان می شود. همچنین برای کودکانی که وزن بالایی دارند بسیار مناسب است، لواشک این میوه به علت خواص آنتی اکسیدانی اش باعث پیشگیری از ناراحتی های معده، بی حالی و خستگی و تب می شود.

• افزایش انرژی و فواید خوردن لواشک برای کودکان: می دانید که در ساخت لواشک از میوه های خشک نیز استفاده می شود و در این میوه های خشک شده انواع ویتامین ها وجود دارد. بنابراین مصرف مقدار کمی از آن به علت غلظت زیاد مواد غذایی متمرکز شده آن انرژی زیادتری به بدن کودک می رسد.

به طور کلی می توان گفت خواص هر لواشکی چه برای بزرگسالان چه برای کودکان وابسته به میوه ای است که از آن تهیه شده است. (البته فرآیند تولید هم بسیار مهم است، عدم استفاده از مواد نگهدارنده در لواشک و یا مقدار نمک آن می تواند خواص آن را تحت الشعاع قرار دهد).

 

 

تولید محصولات خانگی | فواید لواشک خانگی برای کودکان

 

 

مضرات استفاده از لواشک برای کودکان؟

لواشک یا آلوچه ها دارای اسیدیته بالا هستند. از آنجایی که کودکان معمولا آن را داخل دهان کنار دندانها نگاه داشته و به آرامی می مکند این اسیدیته ی بـالا در دراز مدت به مینای دندان آسیب می رساند. بنابراین توصیه میشود؛ پس از خوردن آن حتما مقداری آب بنوشید.

 

آیا می توان لواشک را به عنوان یک میان وعده برای کودکان در نظر گرفت؟

بله، انواع میوه های خشک و حتی لواشک ها اگر به صورت بهداشتی و ترجیحا خانگی تهیه شوند یک میان وعده خوب و مناسب برای کودکان می باشند . ولی از آنجایی که آنها نسبت بـه میوه های تازه دارای کالری بیشتری هستند، جهت جلوگیری از بـروز چاقی باید از زیاده روی در مصرف آنها خودداری کرد.

 

در انتها ذکر این نکته ضروری است که فرایند تهیه و تولید لواشک های خانگی درخونه تمام نکات بهداشتی رعایت شده است تا محصولی سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد و در عین حال ارزش غذایی محصول نیز حفظ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *