خوردمان, مطالب مفید

چگونه شیرینی نخودچی را در خانه درست کنیم

شیرینی خانگی | طرز درست کردن شیرینی نخودچی

همه ما از کودکی به یاد داریم که همراه با شروع فصل بهار و جان گرفتن طبیعت، بازار دید و بازدیدها نیز رونق می گرفت و در هر خانه ای بساط پذیرایی فراهم می شد و یکی از انواع شیرینی های مخصوص عید شیرینی نخودچی بود که پای ثابت پذیرایی های نوروز به حساب می آمد. اگرمی خواهید با دستور پخت این شیرینی محبوب آشنا شوید در ادامه این بخش از سایت درخونه با ما همراه شوید.

شیرینی نخودچی

این نوع شیرینی در میان مردم بسیار پرطرفدار و محبوب است و همانطور که از اسمش پیداست ماده اصلی تشکیل دهنده آن آرد نخودچی است که این آرد فاقد گلوتن می باشد به همین خاطر یکی از بهترین انواع آرد است. این نوع شیرینی برخلاف سایر شیرینی ها که برای بدن مضر است می تواند برای بدن مفید نیز باشد.
زیرا آرد نخودچی به کار رفته در این نوع شیرینی سرشار از ویتامین ب ۶، آنتی‌اکسیدان، فسفر، روی، منیزیم، پروتئین گیاهی و فیبر است. در صورتیکه در تهیه این شیرینی از مواد سالم و طبیعی استفاده شود، برای سلامتی مفید خواهد بود.

نکاتی برای تهیه آرد نخودچی

آرد نخودچی از نخودچی پوست کنده و بدون نمک به دست می آید، سرشار از مواد مغذی است و برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک و یا آلرژی به گندم هستند می تواند جایگزین مناسبی باشد.
آرد نخودچی مرغوب یکدست، نرم و به رنگ زرد ملایم است و هیچ دانه درشتی ندارد و برای تهیه این آرد باید به تازگی آن توجه کنیم تا عطر شیرینی حفظ شود. همچنین اگر می خواهید به تازه بودن آن اطمینان داشته باشیم می توانیم نخودچی مرغوب را خریداری کرده و بعد از تمیز کردن و جدا کردن پوسته ها آن ها را آسیاب کرده و استفاده کنیم.

در ادامه شما می توانید برای خرید شیرینی نخودچی خانگی تولید شده با آرد نخودچی مرغوب از سایت درخونه کلیک کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی

  • آرد نخودچی       500 گرم
  • روغن مایع          250 گرم
  • پودر قند یا شکر   250 گرم
  • پودر بسته برای تزیین
  • پودر هل:  یک قاشق مربا خوری
  • وانیل:   یک چهارم قاشق چایخوری

 

فروش آنلاین محصولات غذایی | خواص شیرینی نخودچی

 

 

طرز درست کردن شیرینی نخودچی، شیرینی عید نوروز

  • ابتدا پودر قند و روغن را مخلوط کرده و هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند.
  • سپس آرد نخودچی، وانیل و پودر هل را با هم مخلوط کرده و به ترکیب پودر قند و روغن اضافه می کنیم و آنقدر ورز می دهیم تا خمیر یکدست و منسجم شود.
  • روی خمیر را با پلاستیک پوشانده و حدود 4 تا 8 ساعت به آن زمان استراحت می دهیم.
  • سپس آن را روی میز کار با وردنه پهن می کنیم، ضخامت خمیر در این مرحله باید حدود یک و نیم تا دو سانت باشد.
  • این خمیر را می توان با قالب های مختلف قالب زد اما به خاطر شکنندگی خمیر بهتر است از قالب های کوچک استفاده کنیم و سپس روی آن را با پودر پسته تزیین می کنیم.
  • خمیرهای قالب زده و تزیین شده را در سینی فر با فاصله قرار داده و در درون فر می گذاریم و با حرارت 170 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 30 دقیقه می پزیم.

نکاتی برای خوشمزه تر شدن شیرینی نخودچی خانگی

  1. یکی از نکات مهم برای درست کردن شیرینی نخودچی این است که آردنخودچی را سه بار الک می کنیم تا آرد یکدست و نرمی داشته باشیم.
  2. برای اینکه شیرینی ما حالت ترد داشته باشه و خمیری نشود حدود 50 گرم از آرد نخودچی را کم می کنیم و به همان مقدار آرد برنج اضافه می کنیم.
  3. در حین پخت شیرینی مرتب شیرینی را چک می کنیم تا سطح زیرین آن نسوزد زیرا شیرینی ما طعم نامطلوبی به خود می گیرد.
  4. برای تزیین شیرینی نخودچی می توان از خلال پسته، پودر دارچین، شکلات و یا زعفران دم کرده غلیظ نیز استفاده کنیم.

 

نکات نگهداری شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی از آن دسته شیرینی هایی است که می توان آن را به مدت زیادی نگهداری کرد، فقط نکته ای که برای نگهداری آن باید رعایت کنیم این است که در ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

حال که با طرز تهیه شیرینی نخودچی آشنا شدید، بهتر است همین الان دست به کار شده و مقدمات درست کردن این شیرینی را فراهم کنید. اما اگر وقت چنین کاری را ندارید. ما در وبسایت درخونه با همکاری بانوان هنرمند سرپرست خانوار اقدام به تولید شیرینی آرد نخودچی با رعایت تمام نکات بهداشتی نموده ایم، که نتیجه آن تهیه محصولی خانگی با کیفیت بالا و ویژگی های منحصر به فرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *