خوردمان, مطالب مفید

میوه خشک خانگی و هر آنچه که باید راجع به آن بدانید!

تولید محصولات غذایی خانگی | چگونه میوه خشک را نگهداری کنیم

میوه خشک خانگی یکی از محصولات با کیفیت و خوش طعمی است که امروزه طرفداران بسیاری به خود جذب کرده است. اما چرا باید از میوه خشک استفاده کرد؟ همانطور که می دانید، هر فصلی میوه مخصوص به خود را دارد و نگهداری هر میوه برای فصل های دیگر در سردخانه ها، ضمن در بر داشتن هزینه های سرسام آور، طعم و عطر را میوه را از بین می برد. اما با استفاده از خشک کردن میوه افراد می توانند ضمن افزایش ماندگاری میوه، طعم و خواص آن را نیز حفظ کنند. از همین رو بسیاری از پزشکان مصرف میوه خشک به خصوص توت خشک را به همگان توصیه می کنند. اما میوه خشک تولید شده در منازل چه ویژگی هایی دارد؟ پیش از خرید میوه خشک خانگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

خواص میوه خشک خانگی

به طور کلی خرید میوه خشک خانگی امروزه با افزایش چشمگیری روبرو است و دلیل آن تنها به خواص و ویژگی های آن محدود می شود. همانطور که گفته شد، در فرآیند خشک کردن میوه ها، تا حد زیادی خواص میوه ها حفظ می شود اما عمده خواص حفظ شده در میوه ها کدام است؟

ویتامین A یکی از عناصری است که به وفور در میوه های خشک دیده می شود. به طور کلی این ویتامین در تقویت پوست و چشم انسان ها بسیار موثر است. از طرفی میوه های خشک خانگی تولید شده، عموما به عنوان یک منبع عظیم انرژی شناخته می شوند. از همین رو استفاده از این نوع مواد غذایی سبب می شود تا خستگی افراد از بین رود. به همین دلیل است که اکثر متخصصان به خانواده ها توصیه می کنند که به عنوان میان وعده از این مواد غذایی به بچه ها و محصل های خود بدهند تا به این واسطه انرژی لازم را برای دریافت اطلاعات داشته باشند.

از دیگر خواص میوه خشک خانگی، می توان به میزان فیبر موجود در آن اشاره کرد. به طور کلی فیبر موجود در این مواد غذایی سبب می شود تا مشکلات گوارشی و نیز یبوستی افراد برطرف گردد. این ویژگی به خوبی می تواند مزاج افراد را تنظیم نماید.

تولید محصولات غذایی | خواص میوه خشک

فرآیند خشک کردن میوه

به طور کلی به منظور خشک کردن میوه ها در منازل، از نور خورشید و بعضا دستگاه های صنعتی استفاده می شود. به منظور خشک کردن میوه ها در منازل با استفاده از نور خورشید، در شرایطی کاملا بهداشتی، میوه ها را در معرض نور خورشید قرار می دهند. به یاد داشته باشید که در چنین شرایطی باید روی میوه ها از طریق پلاستیک یا شیشه پوشانده شود تا به این واسطه از هجوم حشرات و آلودگی های محیطی به میوه ها جلوگیری شود. پس از مدتی قرار داشتن در معرض نور خورشید، رطوبت میوه ها جذب شده و میوه ها به اصطلاح خشک می شوند. به این ترتیب تا حد زیادی طول عمر آن افزایش پیدا می کند.

 

پیش از خرید میوه خشک خانگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همانطور که گفته شد، امروزه خرید میوه خشک خانگی، در دستور کار بسیاری از خانواده ها قرار دارد. اما پیش از خرید این محصول همواره باید به موات متعددی توجه کرد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

میوه خشک خانگی ویتامین C کمتری دارد!

یکی از نکاتی که پیش از خرید میوه خشک باید تحت نظر داشت، دارا بودن ویتامین C بسیار پایین است. به طور کلی به دلیل آنکه میوه ها به طور دائم در معرض حرارت خورشید قرار می گیرند، تا حد زیادی ویتامین C موجود در خود را از دست می دهند‌. چرا که ویتامین C به محض تماس با حرارت از بین می رود.

میوه خشک منبع غنی انرژی

همانطور که در بالا گفته شد، میوه خشک خانگی به عنوان یکی از منابع غنی انرژی به شمار می رود. اما دلیل این امر چیست؟ به طور کلی زمانی که میوه ها در دستگاه ها و یا در برابر نور خورشید قرار می گیرند، رطوبت خود را از دست خواهند داد. به این ترتیب چیزی که در میوه های خشک باقی می ماند قند طبیعی میوه ها است. این قند طبیعی نه تنها برای بدن هیچ ضرری ندارد، بلکه مفید ترین منبع انرژی به شمار می رود. به همین دلیل اکثر پزشکان به افرادی که می خواهند وزن خود را افزایش دهند، مصرف میوه خشک را شدیدا توصیه می کنند.

 

رنگ میوه خشک خانگی

به طور کلی میوه خشک های صنعتی از میوه خشک های خانگی رنگی شفاف تر و بهتر دارند. اما دلیل این امر چیست؟ آیا این امر گواه ان است که میوه خشک خانگی از ارزش غذایی کمتری برخوردار است؟ پاسخ ما به این موضوع کاملا برعکس است. به طور کلی میوه خشک هایی که در منزل تهیه می شوند، عمدتا رنگی تیره تر نسبت به سایر میوه خشک های صنعتی دارند. اما دلیل این امر آن است که در فرآیند خشک کردن میوه ها به صورت خانگی، زمان بیشتری طول می کشد. علاوه بر آن در تولید خانگی این محصول از هیچ گونه ماده افزودنی استفاده نمی شود. این در حالی است که در تولید این محصول به صورت صنعتی، جهت تسریع فرآیند خشک کردن از ماده های افزودنی استفاده می شود.

 

میوه ها خشک هستند یا نیمه خشک؟

به طور کلی میوه های موجود در بازار به دو صورت کاملا خشک و یا نیمه خشک تولید می شوند. همانطور که از نام این دو محصول مشخص است، میوه های نیمه خشک عموما از مقداری رطوبت برخوردار هستند. در نتیجه نگهداری آن ها کمتر بوده و انرژی کمتری را به افراد می دهند. این در حالی است که میوه خشک خانگی کاملا رطوبت خود را از دست داده و به عنوان منبع غنی انرژی به شمار می رود.

 

سلامت محصول خانگی

از دیگر ویژگی های میوه خشک خانگی می توان به سلامت آن اشاره کرد. به طور کلی پیش از تهیه این محصول باید از سلامت آن اطمینان کافی داشته باشید تا به به این واسطه دچار مسمومیت غذایی نشوید.

 

خرید میوه خشک

حال که با ویژگی ها و خواص میوه خشک خانگی آشنا شدید، بهتر است همین الان دست به کار شده و مقدمات خشک کردن میوه ها را فراهم کنید. اما اگر وقت چنین کاری را ندارید، ما برای شما این کار را آسان کردیم‌. تیم درخونه با رعایت تمام نکات بهداشتی، نسبت به تهیه میوه خشک خانگی اقدام کرده است که نتیجه آن تهیه محصولی با کیفیت بالا و ویژگی های منحصر به فرد است.

بیشتر بدانید: قیمت میوه خشک خانگی درخونه

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “میوه خشک خانگی و هر آنچه که باید راجع به آن بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *