خوردمان, سلامتی

خواص بی نظیر آلبالو برای سلامتی

تولید محصولات غذایی خانگی | طرز تهیه مربا آلبالو

آلبالو یکی از میوه های محبوب فصل بهار است که به رنگ قرمز تیره بوده و طعمی ترش دارد در عین حال نیز دارای فواید زیادی برای بدن می باشد، اگر می خواهید درباره خواص بی نظیر آلبالو برای سلامتی بیشتر بدانید در این بخش از سایت درخونه همراه ما باشید.

خاستگاه آلبالو جنوب غرب آسیا و اروپاست و کشور اوکراین، روسیه و ترکیه جزء بزرگترین تولید کنندگان این میوه در جهان هستند.
میوه آلبالو کاربردهای بسیار زیادی دارد، آلبالو تازه را می‌توان برای تهیه انواع ترشی آلبالو، انوع دسر، کیک، بستنی، شیرینی، شربت آلبالو، آب آلبالو، مربا آلبالو، آلبالو پلو و خورشت آلبالو استفاده کرد.

 

خواص آلبالو

آلبالو حاوی ترکیبات بالای ویتامینC، پتاسیم، آهن، روی، فسفر، مس، منگنز، ویتامین A، ویتامین های گروه B، امگا ۳ و امگا ۶، ملاتونین، پلی فنول و آنتوسیانین است و نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد.

 

جوانسازی پوست صورت با آلبالو

آلبالو به علت داشتن مقادیر زیادی آنتوسیانین در خود می تواند کلاژن سازی پوست را تقویت کرده و در جوانسازی پوست صورت موثر باشد.

 

درمان آکنه و جوش صورت

 

آلبالو به علت داشتن ترکیبات فنولی، دارای اثرات ضد اکسیدانی و ضد میکروبی است. که می تواند به عنوان یک سم زدا در درمان آکنه و جوش صورت مفید باشد.

 

افزایش رشد مو و درمان ریزش آن

آهن یک ماده معدنی ضروری است که وظیفه حمل اکسیژن به نواحی مختلف بدن را بر عهده دارد و به تکامل سلول‌هایی که وظیفه رشد موها را بر عهده دارند کمک می‌کند. میوه آلبالو دارای آهن بالایی است و با افزایش جریان خون در پوست سر می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
همچنین آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو باعث تقویت و افزایش رشد موی سر می‌شوند، همچنین شستشوی مو‌ها با آب آلبالو باعث درخشان‌تر شدن موی سر نیز می‌شود.

 

کمک به ساخت کلاژن

ویتامین سی از اجزای مورد نیاز برای ساخت هیدوکسی‌پرولین و هیدروکسی‌لایزین است. بدن ما به این ترکیبات شیمیایی برای پیوند مولکول‌هایی که کلاژن تولید می‌کنند، نیاز دارد. ترکیبات مذکور همچنین خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را بالا می برد. مقادیر بالای ویتامین C موجود در آلبالو می تواند باعث جوانی مجدد پوست شده و چین و چروک و علائم پیری را کاهش دهد.

درمان سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص آلبالو به علت داشتن مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن است که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه مفید است.
علاوه بر این آلبالو با جذب بیشتر آهن، مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی را افزایش می‌دهد.
همچنین آنتوسیانین‌ها و کورستین موجود در آلبالو به کاهش علایم آسم نیز کمک می‌کند.

 

کاهش قند خون با آلبالو

کوئرستین نوعی آنتی اکسیدان مهم در آلبالو است که با تنظیم میزان انسولین و گلوکز خون می‌تواند باعث کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.
آلبالو همچنین می‌تواند از ابتلا به دیابت در افرادی که در معرض خطر هستند، پیشگیری کند.

 

 

تولید محصولات غذایی خانگی | طرز پختن شربت آلبالو

 

 

درمان سنگ کلیه یکی از خواص بی نظیر آلبالو

آلبالو یک از میوه‌های مدر است که با افزایش میزان ادرار به سم زدایی و پاکسازی کلیه‌ها کمک کرده و برای درمان سنگ کلیه مفید است.
به تازگی برای درمان سنگ کلیه مصرف عصاره هسته آلبالو نیز پیشنهاد می شود. عصاره هسته آلبالو همراه با رازیانه، برای شکستن سنگ کلیه و مثانه و زخم‌های مجاری ادراری بسیار مفید است.

 

کاهش چربی خون

فیتو استرول ها که به به طور طبیعی در بافت آلبالو است می تواند باعث کم شدن چربی خون شده و میزان کلسترول بد خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

 

لاغری و کاهش وزن

آلبالو تازه حاوی مقادیر قابل توجه کربوهیدرات و فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری و افزایش چربی سوزی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

 

کبد چرب

آنتی اکسیدان‌های موجود در آلبالو به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و برای درمان کبد چرب غیر الکلی مفید هستند. مصرف چند روز متوالی مربا آلبالو یا شربت آلبالو برای معالجه نارسایی‌های کبد می تواند مفید باشد.

 

چشم

مقادیر بالای ویتامین A و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه آلبالو به بهبود بینایی کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های سندرم چشم خشک و دژنراتیو ماکولا پیشگیری می‌کند.

 

تنظیم خواب

آلبالو منبع غنی از هورمون ملاتونین به حساب می‌آید و مصرف آن برای افرادی که احساس خستگی دارند اما نمی‌توانند به خواب بروند توصیه می‌شود زیرا این هورمون الگوی خواب را تنظیم می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای آلبالو حدود یک ساعت قبل از خواب خاصیت آرام بخشی داشته و در تنظیم خواب شبانه بسیار مفید است.

 

یبوست

یکی از خواص بی نظیر آلبالو برای سلامتی وجود مقادیر بالای فیبر موجود در آن است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان اسهال و یبوست مفید است.

مصرف میوه آلبالو در بارداری

  • آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو به سلامت مغز جنین کمک می‌کنند، مقادیر بالای ویتامین C موجود در آلبالو باعث تقویت سیستم ایمنی زنان باردار می‌شود.
  • مقادیر قابل توجه کورستین موجود در آلبالو خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.
  • مقادیر بالای فیبر موجود در آلبالو از ابتلا به یبوست دوران بارداری که یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان باردار است، پیشگیری می‌کند.
  • آنتی اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش می‌دهد.
  • ملاتونین موجود در آلبالو به درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب در زنان باردار کمک می‌کند.
  • فراموش نکنید که، چون میوه آلبالو ترش مزه است بهتر است در دوران بارداری و شیردهی در مصرف آن زیاده روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *