خوردمان, مطالب مفید

همه چیز در مورد مصرف چای ماسالا

تولید محصولات خانگی | ترکیب چای ماسالا

چای ماسالا خانگی یک نوشیدنی فوق العاده است، که نوشیدن یک فنجان از آن بعد از یک روز پرمشغله کاری می تواند انرژی از دست رفته بدن را برگردانده و اثر گرم کننده و شادی آور داشته باشد، در این مقاله از سایت درخونه قصد داریم در مورد خاستگاه این نوشیدنی، مواد تشکیل دهنده آن و طرز تهیه آن صحبت کنیم، همچنین در مورد خواص آن و عوارض جانبی آن بدانیم، پس با ما همراه باشید.

چای ماسالا یک نوشیدنی فوق العاده که خاستگاه آن به جنوب آسیا (کشور هند) بر می گردد، این نوشیدنی شگفت انگیز از ترکیب چای سیاه، شیر و ترکیب چند ادویه معطر و تند تهیه می شود، و براساس طرز تهیه و ترکیب ادویه های مختلف در آن دارای تنوع بسیار زیادی است.

ادویه‌های موجود در چای ماسالا

به طور کلی ادویه های استفاده شده در ماسالا عبارتند از: هل سبز، زنجبیل، دارچین، رازیانه، جوز هندی، میخک، وانیل و عسل. و در خود کشور هند علاوه بر موارد گفته شده از هل سیاه، فلفل تند، گشنیز و گاهی شیرین‌بیان و علف لیمو نیز استفاده می شود.

 

طرز تهیه چای ماسالا

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا شامل :
• پنج دانه میخک
• پنج دانه هل سبز
• یک عدد چوب دارچین
• بیست عدد دانه‌ی فلفل سیاه
• یک عدد بادیان ختایی
• ده سانتی متر از زنجبیل تازه‌ی خرد شده
• دو و نیم قاشق غذاخوری چای سیاه
• دو و نیم فنجان آب

برای تهیه این چای دستور العمل های گوناگونی وجود دارد، اما به طور کلی برای آن ابتدا میخک، هل سبز، دارچین، فلفل سیاه، بادیان ختایی را روی حرارت تفت می دیم تا عطر آن ها در بیاد سپس حرارت را خاموش می کنیم تا خنک شود. با کمک آسیاب ادویه ها را پودر می کنیم،
ادویه ها را همراه با آب و زنجبیل تازه رنده شده درون یک قوری اضافه می کنیم و در حدود 15 دقیقه می جوشانیم. سپس چای سیاه و شیر را اضافه کرده و به آرامی گرم می کنیم و در مرحله آخر از شیرین کننده مورد نظر اضافه کرده و هم می زنیم.

 

 

تولید محصولات خانگی | ترکیبات چای ماسالا

 

خواص چای ماسالا

ماسالا و جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن

این نوع چای به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریی که داره میتونه برای درمان سرماخوردگی استفاده بشه، همچنین میخک و زنجبیلی که در این چای وجود داره میتونه سرفه را بهبود بده و باعث افزایش قدرت ایمنی بدن شود.

چای ماسالا و خواص ضد التهابی

زنجبیل و میخک موجود در این نوع چای خواص ضد التهابی فراوانی داره و این دو ادویه در کنارهم به بدن می تونه تاثیرات مثبت و فوق العاده ای روی بدن داشته باشه.

 

چای ماسالا تقویت کننده و تامین انرژی بدن

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا، چای سیاه است و می دانیم که کافئین موجود در چای سیاه در مقادیر خیلی بالا میتونه اثر منفی روی بدن داشته باشه. اما در  این چای به دلیل استفاده از چای در کنار ترکیبات گوناگون ادویه می تونه باعث تعادل در اثر بخشی کافئین بشه و تاثیرات کافئین روی بدن را متعادل کنه، در نتیجه باعث تامین انرژی در طول روز شده و انرژی بدن را تقویت می کنه.

تقویت سیستم ایمنی بدن با چای ماسالا

میخک و دارچین موجود در این چای میتونه سیستم ایمنی بدن ما را قوی بکنه و مانند یک سد دفاعی در در برابر میکروب و عوامل بیماری زا عمل کنه.

چای ماسالا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص این چای کمک به هضم غذاست، ادویه های موجود در ماسالا به ویژه میخک روند هضم غذا را آسانتر می کنه، هل موجود در آن می تونه بزاق دهان رو افزایش داده و این افزایش بزاق باعث زودتر هضم شدن غذا در دستگاه گوارش می شود.

 

ماسالا و تنظیم فشار خون

این نوشیدنی فوق العاده خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. هل و میخک استفاده شده در این چای باعث کاهش سطح کلسترول بدن خون شده و مقدار کلسترول خوب را افزایش می دهد، در نتیجه این اتفاق باعث کاهش تشکیل پلاک شده و به نوبه خود می تونه در پیشگیری از بیماری های قلبی و تنظیم فشار خون موثر باشه.

خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا در پیشگیری از انواع سرطان

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان هایی زیادی که در ماسالا وجود داره میتونه یک ضد سرطان قوی بشمار بیاد زنجبیل، دارچین و هل موجود در آن خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارند و با مصرف یک لیوان از این چای به صورت روزانه می توان سلول های بدن را در مواجه با رادیکال های آزاد که عامل اصلی سرطانی شدن سلول هاست ایمن کرد.

 

لاغری با مصرف چای ماسالا

برای افزایش سوخت و ساز بدن می توان روزانه یک لیوان از این چای مصرف کرد، این نوشیدنی متابولیسم سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد چرا که باعث میشه که هضم غذا زودتر اتفاق بیفته و اگر به صورت روزانه مصرف بشه میتونه عملکرد بدن رو بهبود بخشد و سوخت و ساز بدن رو افزایش داده و در نتیجه باعث لاغری بشه.
از طرفی دیگر این چای به طور کلی با شیر گاو یا شیر سویا آماده می شه که هر دو منبع خوبی از پروتئین هست و پروتئین موجود در مواد غذایی به کاهش گرسنگی کمک کرده و احساس پربودن را تحریک می کنه، بنابراین می توان گفت این چای در کاهش گرسنگی و به دنبال آن زیاده روی در خوردن موثر است.

چای ماسالا موثر در کاهش دردهای ناشی از قائدگی

این نوشیدنی می تونه روی اعصاب و عضلات اثر آرام بخشی داشته و در نتیجه باعث کاهش دردهای قاعدگی در بانوان شود.

چای ماسالا و دیابت

چای ماسالا خطر ابتلا به دیابت رو کم میکنه، مواد تشکیل دهنده آن حساسیت به انسولین در بدن را افزایش می دهد، همچنین سطح قند خون را کنترل کرده و به طور کلی در ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می کنه.

 

عوارض چای ماسالا

این نوشیدنی در کنار خواص و فواید بسیاری که برای بدن داره باید در حد تعادل استفاده بشه زیرا در غیر این صورت می‌تواند عوارض هم داشته باشه. چای ماسالا حاوی چای سیاه است که کافئین داره و در صورت زیاده روی در مصرف آن می‌تواند اثرات منفی از جمله تهوع، بی‌قراری، اضطراب، میگرن، فشار خون بالا و کاهش کیفیت خواب روی بدن بگذاره.
همچنین ترکیبات موجود در چای ماسالا در صورت مصرف زیاد و بی رویه می‌تونه منجر به از بین رفتن تعادل هورمونی در بدن شده از این رو توصیه می‌شه که خانم‌های باردار از مصرف چای ماسالا خودداری کنند‌.

ما در وبسایت درخونه با همکاری بانوان سرپرست خانوار اقدام به تولید چای ماسالا خانگی با دستور العمل خاص و با رعایت تمام نکات بهداشتی نموده ایم، که نتیجه آن تهیه محصولی خانگی با کیفیت بالا و ویژگی های منحصر به فرد شده است.

بیشتر بدانید: قیمت چای ماسالا خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *