آشپزی, خوردمان

غذاهایی با طبع گرم برای فصل زمستان

تولید محصولات خانگی | طرز تهیه حلیم گندم

فصل زمستان هم مانند هر فصل دیگری نوبرانه های جذاب و خاص به خود را دارد و با این مواد اولیه می توان انواع غذا و نوشیدنی های خاص را با طعم و خواص بی نظیر تهیه کرد، از سوی دیگر در سوز و سرمای شب های زمستان هیچ چیز به اندازه خوردن غذاهای پختنی با طبع گرم نمی‌تواند بدن شما را گرم و پرحرارت کند، از این رو امروز در این قسمت از مجله درخونه با چند نوع غذای زمستانی آشنا می شوید؛ پس با ما همراه باشید.

غذاهایی با طبع گرم برای فصل زمستان

طرز تهیه حلیم گندم غذایی با طبع گرم

«حلیم» یکی از پرطرفدارترین و مقوی‌ترین غذاهای ایرانی با طبع گرم بوده که بیشتر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

محصولات خانگی | طرز تهیه حلیم گندم خانگی

 

 

 

مواد لازم برای تهیه و پخت حلیم

گندم پوست کنده:        300 گرم
گوشت سردست یا ماهیچه:    200 گرم
پیاز برای گرفتن بوی زهم گوشت:      1 عدد
روغن و شکر:         به اندازه کافی
زردچوبه:            یک قاشق چایخوری
نمک و دارچین:    مقداری

 

برای تهیه این غذای گرم مزاج ابتدا باید گندم‌ها را به مدت ۵ یا ۶ ساعت از شب قبل در آب بخیسانید. سپس گندم ها را داخل قابلمه ای ریخته و آن ها را می پزیم، گوشت را نیز در داخل قابلمه ای جداگانه همراه با پیاز و کمی زردچوبه کاملا پخته و می گذاریم تا خنک شود، سپس آن را ریش ریش کرده و به گندم ها اضافه می کنیم و بلافاصله مقداری نمک همراه با کمی روغن اضافه کرده و حرارت را ملایم می کنیم تا حلیم ما کمی جا بیفتد در این مرحله باید به طور مداوم گندم را هم می زنیم تا ته نگیرد. چون حرارت را ملایم کرده ایم و امکان ته گرفتن حلیم بیشتر است و می خواهیم آب اضافه حلیم تبخیر شود ( البته دقت کنید همه آب حلیم نباید تبخیر شود چون زمان سرد شدن حلیم سفت تر می شود ) تا حلیم قوام یابد.
حلیم قوام یافته را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی از حرارت بیفتد و خنک شود و داخل ظرف مورد نظر می ریزیم و با شکر و دارچین آن را تزئین می کنیم البته می توانید کمی روغن نیز مجددا رور آن بریزید و با نان تازه نوش جان کنید.
یکی از نکات مهم در پختن حلیم این است که هر چه گندم‌ها بیشتر خیس بخورند و آب بیشتری جذب کنند در مرحله پخت راحت‌تر می‌پزند.

 

 

 

طرز تهیه آبگوشت خانگی خوشمزه و سنتی

یکی از غذاهای با طبع گرم برای زمستان آبگوشت یا دیزی است، غذایی سنتی و قدیمی که بین مردم دارای محبوبیت خاصی میباشد. آبگوشت در شهر های مختلف به سبک های خاص و ظاهر خاصی پخته می شود. این غذای خوشمزه و لذیذ از مواد مختلفی نظیر گوشت و حبوبات و … پخته می شود. آبگوشت به دلیل مواد استفاده شده در آن بسیار مقوی بوده و شاید کمتر کسی آن را دوست نداشته باشد. این غذاهای گرم و سنتی همراه با ترشی، سبزی و … لذیذتر خواهد شد.

 

 

 

محصولات خانگی | طرز تهیه آبگوشت خوشمزه

 

 

مواد لازم برای تهیه و پخت آبگوشت

 

پیاز درشت:               2 عدد
سیب زمینی:           1 عدد
رب گوجه فرنگی:      میزان دلخواه
گوشت با چربی:       نیم کیلو
روغن مایع:               به میزان دلخواه
نخود و لوبیا سفید:    یک پیاله
گوجه فرنگی:           2 عدد رنده شده
نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، آویشن و زیره و پاپریکا: به میزان دلخواه

ترکیب گوشت، نخود و لوبیا به همراه 2 عدد پیاز درسته را داخل قابلمه بگذارید. به آن آب اضافه کنید و روی حرارت گاز قرار دهید تا جوش بیاید. سپس تمام کف‌هایی که روی آن شکل گرفته را بردارید و اجازه دهید روی شعله کم 5 تا 6 ساعت کاملا پخته شود.
مقداری رب گوجه را داخل روغن کمی تفت دهید. نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، آویشن و زیره را به همراه 2 عدد گوجه فرنگی رنده شده به آن اضافه کنید. کمی تفت دهید و داخل آبگوشت بریزید.
یک ساعت قبل از سرو یک عدد سیب زمینی را 4 تکه کرده و به آبگوشت اضافه کنید. در پایان آبگوشت را در داخل ظرف سرو بریزید و به همراه نان تازه، سبزی خوردن و انواع ترشی میل بفرمایید.

 

 

 

طرز تهیه عدس پلو خانگی خوشمزه و سنتی

عدس پلو نیز از انواع پلو مخلوط و غذاهای ایرانی خوشمزه است که به واسطه ادویه ها و ترکیبات مختلف از جمله کشمش و پیاز داغ که در آن به کار رفته است از غذاهای با طبع گرم است و می تواند گزینه مناسبی برای روزهای سرد زمستانی باشد.

 

غذای خانگی | طرز تهیه پلو عدس مجلسی و خوشمزه

 

 

 

مواد لازم برای پخت پلو عدس مجلسی

برنج:    سه پیمانه
عدس:   یک لیوان
گوشت چرخ کرده:    250 گرم
کشمش پلویی:       نصف پیمانه
پیاز یک عدد متوسط
سیر یک حبه
آردنخودچی مقداری
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم
زرشک به مقدار دلخواه
خرما به مقدار دلخواه
روغن به مقدار دلخواه

در مرحله اول عدس و برنج را پاک کنید. عدس و برنج پاک کرده را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. در این فاصله عدس را بپزید و کشمش‌ها را پاک کنید.
برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. آب آن را کاملا با دست بگیرید. این کار باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته‌ها خواهد شد. سیر را با قسمت ریز، رنده کنید. پیاز و سیر رنده شده و آب گرفته را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. به مواد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی پودر دارچین اضافه کنید. برای انسجام بیشتر مایه گوشت، آرد نخودچی را هم اضافه کنید سپس کاملا ورز دهید تا یکدست شده و به صورت قلقلی درست کنید.
در یک تابه گوشت قلقلی‌ها را سرخ کنید. به جای هم زدن مداوم گوشت قلقلی‌ها، تابه را به چپ و راست یا به صورت دورانی تکان دهید تا همه قسمت‌های گوشت، سرخ و طلایی شود. بهتر است بعد از سرخ شدن، گوشت قلقلی‌ها را در یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود. سپس برنج را به همراه عدس دم کنید و در فاصله دم کشیدن عدس پلو، کشمش‌ها را از آبی که در آن خیس کرده‌اید، آبکش کنید. سپس کشمش ها و زرشک ها را در روغن ریخته و کمی شکر به آن اضافه کنید و شعله را خاموش کنید.
مرحله نهم: عدس پلو را سرو و تزیین کنید
بعد از دم کشیدن عدس پلو آن را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی، گوشت قلقلی، کشمش و زرشک تزیین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین تهیه کنید.

1 نظر در “غذاهایی با طبع گرم برای فصل زمستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *