آشپزی

خورشت قیمه خوشمزه و فوت و فن های آن

محصولات غذایی خانگی | طرز تهیه خورشت قیمه و فوت و فن های آن

خورشت قیمه از اون دسته غذاهایی هست که وقتی بوش می پیچه توی خونه؛ آدم رو می بره به فضای دوران بچگی، ظهرهایی که از مدرسه می اومدی و عطر قیمه مامان پز پیچیده بود توی خونه یا عطر و طعم بهشتی خورشت قیمه نذری توی ظهر عاشورا؛ همه اینا آدم رو می بره به سالهای دور و دوران بدون دغدغه بچگی! اگه می خوای دوباره طعم اون قیمه ها رو بچشی بهت پیشنهاد می کنم امروز با سایت درخونه همراه بشی تا با طرز تهیه و فوت و فن های خورشت قیمه خوشمزه آشنات کنم!

 

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه خوشمزه برای 4 نفر

گوشت 300 گرم
لپه نصف پیمانه
پیاز یک عدد بزرگ
روغن دو قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
فلفل پاپریکا، جوز هندی، پودرهل سبز، پودر زعفران به میزان لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به میزان لازم
چوب دارچین به میزان لازم
لیمو عمانی به میزان لازم
آب جوشیده به میزان لازم
سیب زمینی برای تزیین 1 عدد بزرگ 1 عدد بزرگ

فروشگاه محصولات غذایی | طرز تهیه قیمه نذری

طرز تهیه خورشت قیمه خوشمزه

مرحله اول: خیساندن و پخته لپه ها
در اولین مرحله از پخت خورشت قیمه مجلسی ابتدا لپه هایی رو که از شب قبل خیس کرده را درون قابلمه ریخته و با مقداری آب می گزاریم تا پخته شود.

 

مرحله دوم: سرخ کردن پیاز
سپس در مرحله دوم پیاز را نگینی خرد کرده و همراه با روغن در تابه ای سرخ می کنیم به این نکته توجه کنید پیازها خیلی طلایی رنگ نشود و فقط کمی سبک شود، سپس زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.

 

مرحله سوم: سرخ کردن گوشت خورشت قیمه
در این مرحله از پخت خورشت قیمه خوشمزه باید گوشت رو اضافه کنید و کمی که تفت خورد فلفل پاپریکا، جوز هندی، پودر هل سبز و چوب دارچین رو اضافه کنید و اجازه دهید گوشت همراه با ادویه ها خوب سرخ شده و مزه دار شود.

 

مرحله چهارم: اضافه کردن رب
بعد از اینکه گوشت ما سرخ شد، رب گوجه فرنگی رو هم اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا هم بوی زهم رب گرفته شود.

 

مرحله پنجم: اضافه کردن لپه
در این مرحله از پخت خورش قیمه لپه های پخته شده رو اضافه کرده و کمی تفت می دهیم سپس مقداری آب به خورشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم دو تا سه ساعت با حرارت ملایم خورشت ما جا بیافتد.

 

مرحله ششم: اضافه کردن ترشی به خورشت قیمه

بعد از حدود سه ساعت که خورشت ما پخته شد نمک و زعفران دم کرده رو به خورشت اضافه کرده و لیموعمانی رو نیز به خورشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کمی جا بیفتد.

 

مرحله هفتم: سرو کردن خورشت قیمه خوشمزه
در آخرین مرحله از درست کردن قیمه خوشمزه و لذیذ می‌توانید یک تکه یخ داخل خورش بیندازید تا روغن آن جمع شود. سپس در صورت تمایل یک عدد سیب زمینی را به صورت خلالی ریز خرد کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از سرو کردن خورش در ظروف مشخص، می‌توانید مقداری از سیب زمینی های سرخ شده در کنار خورش قیمه قرار دهید و این خورش خوشمزه را با برنج زعفرانی میل کنید.

 

فوت و فن های یک خورشت قیمه لذید و مجلسی

  • برای درست کردن تهیه خورشت قیمه خوشمزه بهتر است حتماً لپه‌ها را برای 12 ساعت بخیسانید تا هم نفخ آن‌ها گرفته بشه و هم راحت‌تر و سریع‌تر پخته شود.

 

  • برای طرز تهیه خورش قیمه پیشنهاد می‌شود از رب گوجه خانگی و با کیفیت استفاده کنید تا طعم غذای شما لذیذتر و رنگ آن زیباتر بشه.

 

حتما بخوانید: رب گوجه فرنگی خانگی بهتر است یا رب گوجه فرنگی صنعتی؟

 

  • بهتر است برای اینکه رنگ خورشت قیمه تیره نشود به جای پودر دارچین از چوب دارچین در اون استفاده کنید تا فقط عطر دارچین در اون باشه و رنگ خورشت تغییری نکنه.

 

  • برای عطر و طعم بهتر خورشت قیمه می توانید از انواع ادویه ها مانند پودر فلفل پاپریکا، زنجبیل، جوز هندی و پودر هل سبز استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: پودر پاپریکا چیست و در چه غذاهایی استفاده می شود

 

  • برای جا افتادن خورش قیمه بهتر است آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد و طعم بهتری پیدا کند.

 

  • در صورتی که در طرز تهیه خورشت قیمه خوشمزه از لیمو عمانی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود لیموها را سوراخ کنید و برای چند دقیقه در کاسه آب قرار دهید تا تلخی لیمو از آن خارج شود.

 

  • در طرز تهیه قیمه حتماً لپه را به صورت جداگانه بپزید و مراقب باشد تا لپه‌ها له نشوند. له شدن لپه‌ها موجب می‌شود قیمه شما رنگ و ظاهر بدی پیدا کند.

 

  • برای درست کردن سیب زمینی های خلالی خوشرنگ و ترد می توانید هنگامی که سیب زمینی را داخل ماهی تابه ریختید مقداری نشاسته ذرت به همراه زردچوبه اضافه کنید تا سیب زمینی ها ترد و خوشمزه شوند.

 

  • در صورتی که زمان کافی برای درست کردن سیب زمینی سرخ شده خلالی ندارید، می‌توانید از مقداری چیپس خلالی برای تزیین خورشت قیمه خوشمزه استفاده کنید.

 

  • برای درست کردن خورشت قیمه خوشرنگ سعی کنید رب گوجه فرنگی را به خوبی در روغن تفت دهید تا رنگ خورش شما خوش‌رنگ شود.
  • به منظور پخت خورش قیمه پیشنهاد می‌شود از ظروف مسی استفاده کنید.

 

  • بهتر است خورش قیمه را کمی چرب‌تر درست کنید تا مزه بهتری پیدا کند.

 

  • استفاده از آب گوشت یا آب قلم در خورش قیمه طعم فوق‌العاده لذیذی به آن می‌بخشد.

 

  • یکی از رموز خوشمزه شدن خورش قیمه استفاده از پیاز داغ فراوان است. در صورت تمایل می‌توانید برای پخت این غذا از پیاز داغ بیشتری استفاده کنید.

 

  • خورشت قیمه  را می‌توانید با برنج زعفرانی همراه با انواع ترشی، سبزی خوردن و دوغ میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 6 مدل از پرطرفدارترین ترشی های پاییزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *