خوردمان, سلامتی

آشنایی با کره بادام زمینی + خواص آن

تولید محصولات غذایی | آشنایی با کره بادام زمینی و خواص آن

کره بادام زمینی یکی از مغذی ترین مواد غذایی جهان به شمار می رود که برای اولین بار در کشورهای آمریکای جنوبی یافت شد، این ماده مغذی سرشار از فیبر و اسیدهای چرب مفید برای بدن است که حتی برای کاهش وزن نیز می تواند موثر باشد. در این مطلب قصد داریم در مورد آشنایی با کره بادام زمینی + خواص آن به شما خوانندگان محترم مجله درخونه توضیحاتی را ارایه دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

کره بادام زمینی چیست

کره بادام زمینی نوعی کره است که از بادام زمینی بو داده شده تهیه شده، معمولا این کره را می توان همراه با مربا، نان جو، نان تست، و یا سنگک تازه در وعده های مختلف از جمله صبحانه یا عصرانه میل کنید. کره بادام زمینی شامل بسیاری از مواد و ترکیبات غذایی مانند کربوهیدرات ها، فیبرها، پروتئین ها و چربی های اشباع نشده است، با گنجاندن این بمب انرژی در برنامه غذایی روزانه می توانید نیاز بدنتان را به مواد مغذی برطرف کنید.
با پیشرفت خط تولید این محصول انواع مختلفی از ترکیبات کره بادام زمینی با مواد دیگر می توان یافت که هر کدام خواص و عملکرد منحصر به خود را دارد. از جمله این ترکیبات می توان تولید کره بادام زمینی با شیره انگور، کره بادام زمینی با عسل و کره بادام زمینی با کاکائو را نام برد.

 

ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. مقدار 100 گرم کره بادام زمینی حاوی مواد مغذی زیر است:
• آب: 1.23 گرم
• انرژی: 598 گرم
• پروتئین: 22.21 گرم
• چربی: 51.36 گرم
• کربوهیدرات: 22.31 گرم
• فیبر: 5 گرم
• شکر: 10.49 گرم
• ساکارز: 10.25 گرم

 

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی را می توان یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی به شمار بیاوریم، زیرا سرشار از پروتئین ها، ویتامین ها و املاح معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و … است که علاوه بر تقویت ماهیچه ها و استخوان های بدن می تواند به افزایش انرژی بدن نیز کمک کند. همچنین در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید خواهد بود، در ادامه با خواص مختلف آن بیشتر آشنا می شوید.

 

(مطلب غذای ارگانیک و سالم را از دست ندهید.)

 

خواص کره بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن:

وجود چربی های تک غیر اشباع و پروتئین موجود در کره بادام زمینی می تواند احساس سیری را به فرد منتقل کند و به همین دلیل یک گزینه مناسب برای کاهش وزن به شمار می رود، اما از آنجایی که تعادل در مصرف هر نوع ماده غذایی مهم است، کره بادام زمینی نیز کالری بالایی دارد و بهتر است در مصرف آن تعادل رعایت شود. یعنی برای بزرگسالان تا 2 قاشق غذاخوری در روز و برای کودکان تا 1 قاشق غذاخوری در روز از این محصول مجاز است.

 

 

تولید محصولات غذایی | آشنایی با کره بادام زمینی و خواص آن

خواص کره بادام زمینی برای دیابت:

چربی های اشباع نشده در کره بادام زمینی می توانند سطح انسولین موجود در خون را کاهش دهند. به همین دلیل مصرف آن به بیماران دیابتی نیز توصیه می شود. اما با نظر پزشک و در حد اعتدال باید مصرف شود؛ چون مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند بیماری دیابت را در افراد مختلف ایجاد و یا تشدید کند.

 

خواص کره بادام زمینی برای چاقی:

در واقع کره بادام زمینی از آن دسته از مواد غذایی است که می تواند منجر به کاهش وزن یا افزایش آن شود. البته قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که در مصرف کره بادام زمینی باید حد تعادل حفظ شود. کره بادام زمینی برای افرادی که می‌خواهند وزن اضافه کنند توصیه می‌شود، چرا که از نظر کالری متراکم بوده و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حدود 100 کالری دارد. به اغلب کره‌های بادام زمینی برای بهبود طعم آن‌ها شکر اضافه می‌شود که ترکیب این شکر و چربی باعث ذخیره سازی چربی و در نهایت چاقی می‌شود.

 

خواص کره بادام زمینی برای چاقی صورت

خوردن کره بادام زمینی می تواند منجر به چاقی صورت نیز بشود. همان طور که پیش تر گفتیم، چربی موجود در کره بادام زمینی، یک چربی گیاهی، غیر اشباع و سالم است که همین مسئله می تواند به چاق شدن صورت کمک کند. در واقع این چاقی ناشی از انباشته شدن لایه های چربی مضر در ناحیه ی صورت نیست بلکه ناشی از چربی سالم است و باعث پرتر جلوه دادن صورت می شوند. پس اگر به دنبال خوش فرم تر کردن صورتتان هستید، استفاده از کره بادام زمینی به عنوان میان وعده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

خواص کره بادام زمینی برای پوست:

کره بادام زمینی منبع ویتامین E می‌باشد. ویتامین E به محافظت پوست شما در برابر رادیکال های آزاد، اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. این مقادیر از ویتامین E در کنار ویتامین D3 در کره بادام زمینی باعث لیفت شدن و بدون چین و چروک نگه داشتن پوست می شود.

 

خواص کره بادام زمینی برای زنان باردار:

کره بادام زمینی حدودا حاوی 28 میلی گرم فولیک اسید می‌باشد. فولیک اسید ویتامین مورد نیاز دوران بارداری است که از نقص های مادرزادی جلوگیری کرده و به شکل گرفتن کامل سیستم عصبی جنین کمک میکند. همچنین رساندن پروتئین مورد نیاز به مادر و جنین از دیگر فواید کره بادام زمینی در بارداری می‌باشد.

 

 

تولید محصولات غذایی | طرز تهیه کره بادام زمینی در خانه

 

 

خواص کره بادام زمینی برای کودکان:

یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به همراه نان می تواند یک میان وعده بسیار عالی برای کودکان در حال رشد باشد. زیرا کره بادام زمینی دارای مقادیر زیادی پروتئین است و این ماده برای کودکان در حال رشد ضروری می باشد. البته در ابتدا از اطمینان حاصل کنید که کودک شما نسبت به کره بادام زمینی حساسیت نداشته باشد.

 

 

خواص کره بادام زمینی در بدنسازی:

منیزیم کره بادام زمینی معجزه آساست! دو قاشق غذا خوری در یک وعده، 15 درصد از میزان مواد غذایی مورد نیاز شماست. این بدین معناست که کره بادام زمینی به تنظیم دمای بدن، سم زدایی، تولید انرژی، تشکیل استخوان ها و ماهیچه ها کمک میکند. کره بادام زمینی در دو قاشق غذاخوری حاوی 179 گرم پتاسیم است که به تسکین درد و گرفتگی عضلات نیز کمک می کند. پتاسیم بالای کره بادام زمینی نقش کلیدی در سلامت و ریکاوری عضلات به خصوص در ورزشکاران دارد. همچنین کره بادام زمینی برای تقویت سطح انرژی پیشنهاد می‌شود.

 

(مطلب چه خوراکی های برای میان وعده مدرسه بچه ها مناسب هست؟نیز می تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

 

 

فواید کره بادام زمینی برای بیماری های قلبی:

وجود چربی های تک غیر اشباع سالم در کره بادام زمینی از تجمع چربی های مضر در خون و مسدود شدن رگ های خونی و در نتیجه ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند؛ و برای تقویت و بهبود سلامت قلب مفید خواهد بود.
اما این نکته را به خاطر داشته باشید، کره بادام زمینی دارای چربی های اشباع شده نیز هست. و مصرف بیش از حد آن سبب بالا رفتن کلسترول های بد و ایجاد یا تشدید بیماری های قلبی در افراد مختلف نیز می شود. پس مصرف آن در بیماران قلبی با نظر پزشک مجاز خواهد بود.

 

تاثیر کره بادام زمینی بر سلامت مغز:

خواص آنتی اکسیدانی کره بادام زمینی، ضد التهابی و چربی های تک غیر اشباع داخل آن به کاهش استرس و سلامت مغز کمک می کند. همچنین کره بادام زمینی به خاطر داشتن استرول گیاهی، سطح کورتیزول در بدن را عادی کرده و در زمان استرس، هورمون‌ها را به تعادل رسانده و بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبتی می گذارد.

 

فواید کره بادام زمینی برای فشار خون:

مصرف بادام زمینی بدون نمک می تواند غذای خوبی برای کاهش فشار خون شما باشد. پتاسیم بالا کره بادام زمینی باعث انقباض عضلات شده و بدین ترتیب فشار خون را کاهش می‌دهد. از دیگر فواید کره بادام زمینی میتوان به تاثیر آن بر سلامت استخوان اشاره کرد. ویتامین k بادام زمینی به فرآیند جذب در بدن کمک میکند. این ویتامین با انتقال کلسیم در سراسر بدن به سلامت استخوان ها کمک کرده و برای لخته شدن طبیعی خون ضروری میباشد.

 

فواید کره بادام زمینی برای خواب بهتر:

سروتونین و ملاتونین دو هورمون خواب هستند که تنها در دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به میزان کافی وجود دارند و باعث بهبود خواب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *